Har legat sjuk därför dröjer det lite......

Hej alla, legat helt däckad men börjar komma på benen nu igen vilket känns skönt.
Så hjåll ut och i dagarna så kommer min granskning av SPP, Swedbank och Nordea och se hur de sköter sig i de sociala medierna.

Ha en bra onsdagskväll sålänge.



Hur sköter sig pensionsförvaltarna i social medierna om vi börjar med facebook. ?

Halloj igen, som ni vet håller jag på för fullt med mitt examensarbete och har faktiskt ägnat de sista dagarna åt ngt som varit riktigt lärorikt. Nämligen granskat företag och hur de sköter sig i social medierna som rubriken avslöjar :-).
Och resultatet är ju skrämmande när trenderna pikar rakt upp för hur människor idag använder internet när det kommer till sociala medierna. Om vi tar ett utdrag från världen största community nämligen facebook.

Om man kollar på totalt antal fans på deras egenskapade företagsidor. 

AMF Pension = 17 fans Under all kritik

SEB = 12 204 fans Godkänt endast med tanke på hur många kunder och hur länge de funnits.

Svensk Fondservice = 141 fans bra med tanke på att det är en liten aktör.

Folksam = 702 fans Under all kritik

Moderna Pensionsvalet = 303 fans bra med tanke på att det är en hyfsat ny aktör. 

Alecta = 169 fans Under all kritik

Tittar man sen på genrell aktivitet så märker man att seb är riktigt aktiva vilket är kul och se. Och bistår sin kundbas med bemannad kundtjänst via facebook väggen vilket e superbra.

Folksam kan bli mkt mer aktiv, då jag tycker själv att en företag av den storleken bode kunna posta ett par ggr om dagen. Eftersom beteendet är så när många kör facebook via sina mobiler.

Men både seb och folksam har problem att få igång ett surr av sina kunder det jag menar, inte alls många som likar inlägg vilket jag tycker är kostigt med tanke på storleken på deras fanbase.

Om vi kastar ett öga på moderna pensionsvalet igen, så ser man att de har en mycket mer levande grupp av fans.Vilket jag tor är enormt viktigt också för att kunna sprida vidare en page som ska funka för att kanske locka in nya kunder.   

Så med andra ord så tycker jag att de mindre aktörerna som sysslar med pension ligger ett stoooort steg före de större rävarna om vi tittar på facebook, med undantaget SEB då.

Kommer kolla in nordea och swedbank och spp nu i dagarna och se hur de ser ut på facebook. Sen kommer jag slänga ett getöga på hur företagen framhäver sig/använder sig av twitter som redskap att bygga varumärke,förtroende eller nykunder.

Ha en mysig måndagskväll nu

hej svejs

Olle

Resultat från kundtjänst test bland pensionsbolagen ! !

Hej på er igen, nu har jag lagt playstation kontrollerna i garderoben :-). För att kunna fokusera 100 % på mitt examens arbete och mitt lilla test som jag fått hjälp med utav ett 20 tal personer i mitt nätverk.

Testet har gått ut på att ringa och bedömma 10 olika pensionsförvaltare alltifrån de största bankerna till medelstora företagen till de små uppstickande bolagen som alla har sina egna mervärden. En sak som inte skiljer så mycket är hur dessa bolag säljer in sin kundtjänst, som kunnig,korta kötider,service minded, mm.

Så jag tänkte att en del i mitt arbete skulle kunna vara att ge en reflektion över hur verkligeheten faktiskt ser ut.Bästa sättet att ta reda på detta är faktiskt att börja ringa runt och se efter själv.

Mot alla bolag så ringde jag två gånger, en som spelad befintlig kund och en som potentiell nykund.
Jag ska ge er en insikt i mitt resultat genom att snabbt dra igenom två av bloagen vi kontaktade.

Första bolaget var SPP.
Befintlig kund: Här skulle jag säga att mottagandet var vänligt men också lite stressat.Kvinnan jag pratade med ställde frågan om mitt personnummer 3 ggr väldigt snabbt, men efter ett tag så lugnande hon ned sig och tog hand om mig utan att jag lämnade mitt peronnummer. Jag frågade om ett efterlevandeskydd som jag velat ha en längre priod, men då upplvede jag henne som inte alls särskilt påläst. Men sen fick jag prata med en kollega som kunde allt omderas tjänster vilket va positivt. Men jag har inte ens nämnt att vi behövde vänta i 14 minuter vilket känns rätt länge. På hela taget skulle jag ge dem 3 av 5 pga lång kötid annars 4 av 5.

Nykund: Denna gång fick vi vänta i 18 minuter, vilket känns också på tok för länge, men här var kunskapsnivån, servicen toppen. Och vi fick ett riktigt bra intryck av spp, vilket är väldigt viktigt när det är första kontakten på telefon. 4 av 5.

Så här ser deras kundtjänst sida ut

Andra bolaget Moderna Pensionsvalet.
Befintlig kund: Kötid behövde endast vänta 30 sekunder ! Påläst personal som gav oss korta men informativa svar som vi kände oss nöjda med. Ända nackdelen var att kvinnan vi pratade med frågade ganka snabbt om det var ngt mer annars önskade hon oss en trevlig dag. Så det blev lite stressigt på slutet men detta är väl antagligen för att de ska kunna hålla en väldigt låg kötid, vilket väger upp ordentligt för helhetsintrycket. 4 av 5.

Nykund: Kötiden imponerar igen 20 sekunders väntetid. Vi hade ngr frågor om deras avgifter, val av portfölj, och deras vad deras kunskap grunnar sig på. Fick precis som befintlig kund korta men informativa svar, vilket vi nöjde oss med då vi hade ganska enkla frågor och då känns för långa svar rätt långrandiga. 4 av 5.

Så här ser deras kundtjänst sida ut


Detta får räcka för denna gång, kommer visa fler av resultaten för andra bolag längre fram i bloggen. Men summan av kardemumman är att det inte alls är stor skillnad mellan en jätte aktör som SPP och en liten uppstickare som Moderna Pensionsvalet. Plus till modernas kötid dock är det såklart lite lättare med tanke på att det skiljer sig säker avssevärt mellan mängden kunder. Men egentligen ska ju inte det ha ngn betydelse då man alltid måste sätta kunden i fösta ledet och det gör man inte tycker jag om man måste vänta längre än ett par minuter.

Annars rullar allt på och jag känner mig inte lika stressad att få färdigt mitt arbete, vilket e super skönt.
Önskar alla en trevlig söndag, denna vecka kommer jag jobba mkt med arbetet vilket betyder en del inlägg kommer inom kort. Ha det gött
tjatja Olle.



RSS 2.0