Monetar, Svensk Fondservice & många fler!

Halloj på er kul att att jag har en hel del läsare som faktiskt kommer med mycket feedback till denna blogg. Sånt gör att jag såklart triggas av att vilja fortsätta skriva och publicera saker som jag hela tiden får reda på via mitt examensarbete om just pensionsförvaltare i Sverige och pensionssystemet i sin helhet.

Fått en del förfrågningar angående pensionsförmedlaren Monetar efter förra granskningen utav Svensk Fondservice.

Så jag tänkte snabbt ge er en inblick i min uppfattning kring Monetar utifrån mitt examensarbete då jag egentligen grottar ner mig i alla de största förvaltarna och tittar på tjänster, kundservice,vad tycker kunderna, synlighet i sociala medier, samarbeten mm.

Det som Monetar har till skillnad från många andra pensionsförmedlare, är en produkt som sköter sig i stort sett själv.Detta är en företeelse som verkligen fungerar mot det svenska folket då många inte har tid lust eller engagemang att sätta sig in i pensionsfrågor. Däremot har många ändå en önskan att få hjälp av proffs sm kan se till att ens framtidspengar ökar i värde. Monetar själva beskriver detta på deras hemsida med:

“Även om du är proffs på det som du jobbar med så kan det vara skönt att få hjälp ibland. Med pensionen exempelvis. Det krävs både tid och kunskap för att förvalta sin pension. Varje vecka, varje månad, året om.”

 

Monetar hjälper oss med vår premiepension,den del av pensionen som du får i det oranga kuvertet då och då.Gör man inga aktiva val placeras det per automatik i en fond, som inte alls behöver va den bästa. Vilket gör att det verkligen kan löna sig att använda sig av en pensionsförvaltare som exempelvis Monetar.

I Monetars heltäckningstjänst, får Du expertanalyser,månadsrapporter och framför allt en större grupp med kompetenta människor som har kunskap och tid att följa svängningarna på börsen. Varje dag,timme,minut händer det ju någonting och det gäller att va på rätt plats vid rätt tillfälle när det kommer till ens pension.Monetars team är på plats vi dessa tillfällen, vilket den vanliga svenskan oftast aldrig är, pga av fullspäckat schema. Något som många förvaltare har likaså Monetar är ett efterlevandeskydd inkluderat i deras förvaltningstjänst. Kostnaden för hela detta paket är endast 399 kronor årligen. Här måste jag verkligen tillsammans med en mängd människor jag använt mig av i mina undersökningar, höja Monetar till skyarna. Då pribilden är verligen överkommlig, de verkar ha fattat att det finns många anledningar till varför man inte valt att komma igång med sin pension än. Med ett sånt pris kan faktsikt alla utvärdera deras självgående tjänst för att se om det gör någon större skillnad.

Monetar erbjuder även fondförsäkringar, tjänstepensionen,premiepensionsprognoser. Monetar får mycket bröm på olika ställen angående de fem strategierna som är särskilt  framtagna gällande deras förvaltningsdel.  Deras ihopsättning och fördelning av förvaltningalternativen  “Nya Marknader” och “Sverige/Världen” får mycket lovord av olika experter runt om i Sverige. De känns också som Monetar har läst av vad som behövs i Sverige då många av förvaltningsalternativen är trygga och den generella svensken är ju ofta lite försiktgt lagd. Särskilt när det kommer om dennes pengar och framtid.

Om vi hoppar till deras kundvård,nöjda kunder % och hur deras kundservice beter sig.

Har jag fått reda på mycket negativt faktiskt, men som ni vet känns det som att många av de olika pensionsförvaltarna får mycket kritik. Särskilt de som har sin inslussning via tele sales, då många kunder inte förstått att de tackat ja, alternativt att de blivit avrådda från tjänsten ifråga och skäms över att ha kunnat tacka ja så pass snabbt.

Ni kan gå in och se vad som skrivs om dem via rejta, här.

Som ni ser får deras kundtjänst ganska mycket kritik också, dock gjorde några i mitt kontaktnät några samtal till deras kundservice.Som vi gjort med vissa tidigare förvaltare för att få mer kött på benen. Va blandat resultat i den bedömningen vissa tyckte de blev proffsigt bemötta medan vissa blev inte alls bra bemötta.

I Sociala Medier är Monetar inte alls bra, de syns varken via facebool eller twitter, även fast trenden i Sverige är att folk gillar att följa flöden via dessa medium. Då är det bara ett måste att man som pensionsförvaltare ska synas där.

Som avslutning vill jag ändå säga att de gör massa rätt ändå mest troligt eftersom, 100 000 kunder får inte på tjänst som inte fungerar.

Ok, då har vi redovisat  Svensk Fondservice & Monetar och här näst ska jag redovisa vad vi fått reda på kring vår granskning av en lite äldre större aktör. Hörs snart igen, får tacka för alla fina mail också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0