Hur sköter sig pensionsförvaltarna i social medierna om vi börjar med facebook. ?

Halloj igen, som ni vet håller jag på för fullt med mitt examensarbete och har faktiskt ägnat de sista dagarna åt ngt som varit riktigt lärorikt. Nämligen granskat företag och hur de sköter sig i social medierna som rubriken avslöjar :-).
Och resultatet är ju skrämmande när trenderna pikar rakt upp för hur människor idag använder internet när det kommer till sociala medierna. Om vi tar ett utdrag från världen största community nämligen facebook.

Om man kollar på totalt antal fans på deras egenskapade företagsidor. 

AMF Pension = 17 fans Under all kritik

SEB = 12 204 fans Godkänt endast med tanke på hur många kunder och hur länge de funnits.

Svensk Fondservice = 141 fans bra med tanke på att det är en liten aktör.

Folksam = 702 fans Under all kritik

Moderna Pensionsvalet = 303 fans bra med tanke på att det är en hyfsat ny aktör. 

Alecta = 169 fans Under all kritik

Tittar man sen på genrell aktivitet så märker man att seb är riktigt aktiva vilket är kul och se. Och bistår sin kundbas med bemannad kundtjänst via facebook väggen vilket e superbra.

Folksam kan bli mkt mer aktiv, då jag tycker själv att en företag av den storleken bode kunna posta ett par ggr om dagen. Eftersom beteendet är så när många kör facebook via sina mobiler.

Men både seb och folksam har problem att få igång ett surr av sina kunder det jag menar, inte alls många som likar inlägg vilket jag tycker är kostigt med tanke på storleken på deras fanbase.

Om vi kastar ett öga på moderna pensionsvalet igen, så ser man att de har en mycket mer levande grupp av fans.Vilket jag tor är enormt viktigt också för att kunna sprida vidare en page som ska funka för att kanske locka in nya kunder.   

Så med andra ord så tycker jag att de mindre aktörerna som sysslar med pension ligger ett stoooort steg före de större rävarna om vi tittar på facebook, med undantaget SEB då.

Kommer kolla in nordea och swedbank och spp nu i dagarna och se hur de ser ut på facebook. Sen kommer jag slänga ett getöga på hur företagen framhäver sig/använder sig av twitter som redskap att bygga varumärke,förtroende eller nykunder.

Ha en mysig måndagskväll nu

hej svejs

Olle

Kommentarer
Postat av: Ricky R

Moderna Pensionsvalet låter intressant. Ska kolla deras facebook site. Har man så många fler likes än min nnuvarande så kanske det är värt att kolla upp.

2011-12-12 @ 14:10:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0