Resultat från kundtjänst test bland pensionsbolagen ! !

Hej på er igen, nu har jag lagt playstation kontrollerna i garderoben :-). För att kunna fokusera 100 % på mitt examens arbete och mitt lilla test som jag fått hjälp med utav ett 20 tal personer i mitt nätverk.

Testet har gått ut på att ringa och bedömma 10 olika pensionsförvaltare alltifrån de största bankerna till medelstora företagen till de små uppstickande bolagen som alla har sina egna mervärden. En sak som inte skiljer så mycket är hur dessa bolag säljer in sin kundtjänst, som kunnig,korta kötider,service minded, mm.

Så jag tänkte att en del i mitt arbete skulle kunna vara att ge en reflektion över hur verkligeheten faktiskt ser ut.Bästa sättet att ta reda på detta är faktiskt att börja ringa runt och se efter själv.

Mot alla bolag så ringde jag två gånger, en som spelad befintlig kund och en som potentiell nykund.
Jag ska ge er en insikt i mitt resultat genom att snabbt dra igenom två av bloagen vi kontaktade.

Första bolaget var SPP.
Befintlig kund: Här skulle jag säga att mottagandet var vänligt men också lite stressat.Kvinnan jag pratade med ställde frågan om mitt personnummer 3 ggr väldigt snabbt, men efter ett tag så lugnande hon ned sig och tog hand om mig utan att jag lämnade mitt peronnummer. Jag frågade om ett efterlevandeskydd som jag velat ha en längre priod, men då upplvede jag henne som inte alls särskilt påläst. Men sen fick jag prata med en kollega som kunde allt omderas tjänster vilket va positivt. Men jag har inte ens nämnt att vi behövde vänta i 14 minuter vilket känns rätt länge. På hela taget skulle jag ge dem 3 av 5 pga lång kötid annars 4 av 5.

Nykund: Denna gång fick vi vänta i 18 minuter, vilket känns också på tok för länge, men här var kunskapsnivån, servicen toppen. Och vi fick ett riktigt bra intryck av spp, vilket är väldigt viktigt när det är första kontakten på telefon. 4 av 5.

Så här ser deras kundtjänst sida ut

Andra bolaget Moderna Pensionsvalet.
Befintlig kund: Kötid behövde endast vänta 30 sekunder ! Påläst personal som gav oss korta men informativa svar som vi kände oss nöjda med. Ända nackdelen var att kvinnan vi pratade med frågade ganka snabbt om det var ngt mer annars önskade hon oss en trevlig dag. Så det blev lite stressigt på slutet men detta är väl antagligen för att de ska kunna hålla en väldigt låg kötid, vilket väger upp ordentligt för helhetsintrycket. 4 av 5.

Nykund: Kötiden imponerar igen 20 sekunders väntetid. Vi hade ngr frågor om deras avgifter, val av portfölj, och deras vad deras kunskap grunnar sig på. Fick precis som befintlig kund korta men informativa svar, vilket vi nöjde oss med då vi hade ganska enkla frågor och då känns för långa svar rätt långrandiga. 4 av 5.

Så här ser deras kundtjänst sida ut


Detta får räcka för denna gång, kommer visa fler av resultaten för andra bolag längre fram i bloggen. Men summan av kardemumman är att det inte alls är stor skillnad mellan en jätte aktör som SPP och en liten uppstickare som Moderna Pensionsvalet. Plus till modernas kötid dock är det såklart lite lättare med tanke på att det skiljer sig säker avssevärt mellan mängden kunder. Men egentligen ska ju inte det ha ngn betydelse då man alltid måste sätta kunden i fösta ledet och det gör man inte tycker jag om man måste vänta längre än ett par minuter.

Annars rullar allt på och jag känner mig inte lika stressad att få färdigt mitt arbete, vilket e super skönt.
Önskar alla en trevlig söndag, denna vecka kommer jag jobba mkt med arbetet vilket betyder en del inlägg kommer inom kort. Ha det gött
tjatja Olle.



Kommentarer
Postat av: Tomas C

Kul att någon uppmärksammar våra kära pensionsbolag! Det är fan på tiden att någon kollar vad de sysslar med! Berätta mer om Moderna Pensionsvalet! Är de nya på marknaden eller vad? Inte hört om de förut!

2011-11-17 @ 11:24:19
Postat av: Erik

Hej Olle! ”Men summan av kardemumman är att det inte alls är stor skillnad mellan en jätte aktör som SPP och en liten uppstickare som Moderna Pensionsvalet.” Tror du att detsamma gäller bolagens produkter, alltså förvaltning av PPM, tjänstepension osv. också?

2011-11-21 @ 13:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0