Svensk Fondservice, KPA och AMF Pension del 2, kundtjänst och sociala medier.

Hej igen hoppas ni haft en bra vecka hittills. Som ni vet sen tidigare har jag kollat in KPA, AMF Pension och Svensk Fondservice.

I förra inlägget, tog jag upp svensk fondservice och lite kort om deras tjänster. Men för att hålla bloggen lättläst så har jag delat upp granskningen i 2 delar. Och denna gång ska jag briefa er lite om hur jag tycker Svensk Fondservice kundtjänst fungerar och hur aktiva de är i social medier.

Om vi börjar med deras kundtjänst så har jag själv plus några i mitt kontaktnät kontaktat dem vid olika tillfällen via telefon,mail med olika frågeställningar. Och det samlade intrycket är att de är väldigt service inriktade och gärna bjuder in en till deras fysiska kontor på kungsgatan i Stockholm. För att få ett personligt möte och även kunna besvara frågeställningar face to face om man som kund eller inte kund föredrar det tillvägagångssättet.
Jag själv slogs av hur kunnig deras kundtjänst personal gav intrycket att vara över telefon då man märkte att dem var relativt unga. Men kunde ändå trots ung ålder göra ett förtroendeingivande intryck på mig, vilket inte är det enklaste alla gånger.

Hu sköter sig Svensk Fondservice i sociala medier då?

Efter lite research så har jag hittat en mängd kanaler som de syns i, för att ta ngr konkreta exempel:

Deras facebook sida som ser ut så här
Med hör och häpna över 6000 fans, vilket tyder på att de verkligen lyckats med sin marknadsföring/värvning av nya fans. Det jag märkte när jag blev fan av sidan, var att de går även in och bemöter kunder, eller icke kunder som är arga, missnöjda eller kanske bara har en vanlig fråga. Detta är något fler företag borde anamma särskilt de som är lite mindre för att kunna se över sin servicegrad i alla kanaler som finns. Många tycker jag glömmer bort att i takt med utvecklingen av nya sätt att få information på, föredrar ju också alltfler att få input från företagen på helt andra vis än förut. Ta exempelvis förut, då kollade man alltid tv programmen i tidningarna fast internet fanns, nu använder sig majoriteten av alla svenska tv.nu eller liknande siter. Många från mobilerna scannar av vad går på tv just idag och vad vill jag se. Detta tror jag är enormt viktigt för pensionsbolagen att tänka på då normalvis tycker man pension inte är superkul. Därför kan man få enkel inpackad info i den form man föredrar om det är nu på väg hem från jobbet i mobilen, ipaden i soffan alternativt arbetsstationen i hemmet. Då ska man som företag i högsta möjliga mån försöka hänga med i denna trend.
Detta tycker jag faktiskt att Svensk Fondservice har lyckats med utöver deras facebook så har de en twitter, egen blogg, ett analysarkiv på deras hemsida med experter som berättar, wikipedia sida och tillgängliga på rejta (här ska alla företag finnas med, borde va superintressant att få denna feedabck).I respektive kanal kommuniceras det olika saker, och som jag upplever även är anpassade efter de olika plattformarna. 

Avslutar med ett rörligt klipp som finns om Svensk Fondservice på youtube och vimeo !
.



Det va allt för denna gång återkommer soon med en brief om AMF Pension som kan vara till nytta för er!



Kommentarer
Postat av: Nicke Borge

Har haft svensk fondservice, länge och är mycket nöjd kul att tar upp dem i din blogg.

2012-03-08 @ 12:03:57
URL: http://www.svenskfondservice.se
Postat av: David Alkvist

Kul informativ blogg, alltid kul att läsa m pension.Ha det bra.

2012-03-08 @ 12:05:27
Postat av: Bengt Forsmann

Tack för tipset med svensk fondservice, hört från många att dem är enkla att ha och göra med. Plus smidig och enkelt som du skriver att just komma igång med tråkiga pensionen.Så nu ska fan jag ta mig i kragen och komma igång!

2012-03-08 @ 12:12:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0